Z rannej správy Paramahamsa Nithynanandu, 30. november 2013
Je manželstvo posvätné?
Dnes budeme mať jedinečný satsang. Budem odpovedať na otázky priamo od účastníkov programu Vnútorného prebudenia stupeň 4. Program začína zajtra, ale už od dnes budeme mať úplne iné, jedinečné satsangy. Tak ako Vnútorné prebudenie stupeň 4, rovnako aj satsangy budú jedinečné a iné.
Ak ste počúvali včerajší satsang, objasním iba jednu pochybnosť, ktorú by ste mohli mať vy, aj veľa ľudí. Keď ste sa iba zúčastnili včerajšieho satsangu, to nestačí. Musíte počúvať! Keď ste počúvali, mohli ste mať pochybnosť, pretože som vysveľoval veľmi jemný moment, pravdu, posvätné tajomstvo o tom, ako pochopenie o nestabilite vašej mamakary, vašej vnútornej identity, prinesie obrovskú lásku voči každému človeku. Pretože všetko, či to vidíte ako dobré, alebo ako zlé, vychádza z nestability mamakary. Pretože keď budete vedieť, že aj vy ste len možnosť, tak budete mať obrovský súcit voči každej bytosti.
Keď uvidíte svätca, budete vedieť, že vy ste jeho možnosť, a že on je možnosťou vo vás. Keď uvidíte hriešnika, budete vedieť, že aj vy sa ním môžete stať. Keď uvidíte hriešnika alebo svätca, tak budete vedieť, že oboje sa stalo kvôli nestabilite mamakary. Aj tí najmoralistickejší ľudia majú nestabilnú mamakaru. Iba vtedy, keď sa stanete osvietení, vaša mamakara sa pretransformuje. Dovtedy, keď kohokoľvek uvidíte vo vašom živote len v ľudskom rozmere, ako dobrého alebo ako zlého, oba extrémy sú spôsobené nestabilitou mamakary. Kedykoľvek sa aj vy môžete stať tým hriešnikom, alebo svätcom. Táto možnosť existuje.
Pochopte všetci túto pravdu. Či vidíte svätca alebo hriešnika, oboje pochádza z nestabilnej vnútornej identity. Keď pochopíte, že vnútorná identita, ktorú máte, nie je pravda, „tá“ PRAVDA, ale že je to pravda iba v tejto chvíli, keď zrazu príde táto jasnosť, tak uvidíte obrovský súcit. Prosím počúvajte, súcit neprichádza cez akceptovanie. Neprichádza ani cez akceptovanie, ani cez vzdorovanie. Je to naozaj veľmi krásny pocit, oslobodzujúca skúsenosť, ako keď vonku zbadáte pláž!
Keď pochopíte túto pravdu o vašej vnútornej identite, tak budete cítiť obrovskú slobodu, oslobodenie od dusivých štruktúr. Hovorím vám, prosím počúvajte, právne štruktúry vašej krajiny vás nikdy nedusia. Je to vaša vnútorná štruktúra nevedomia, ktorá vás dusí! Vnútorná štruktúra nevedomia, jej prebudenie a ukončenie s ňou, to všetko je o osvietení. To je všetko! Koľkí z vás rozumiete o čom hovorím? Keď sa prebudíte, tak budete mať obrovský súcit, vďačnosť. Budete vedieť, že pravda je pochopenie toho, že život je pre iných, a že jedlo a spánok nemajú nad vami žiadnu moc.
Poviem vám, keď budete mať súcit ako svoje pochopenie, ako svoje vnímanie, keď sa prebudia vaše vnútorné dusivé štruktúry nevedomia, tak uvidíte takú obrovskú slobodu, priestor energie! To je to, čomu hovorím vďačnosť.
Keď som včera hovoril o tejto téme, tak som mal pocit, že bolo potrebné použiť viac slov, rozvinúť túto tému a odpovedať na niektoré pochybnosti, ktoré by sa mohli objaviť. Teraz budem odpovedať na otázky od účastníkov Vnútorného prebudenia.
1. OTÁZKA: Účastník Vnútorného prebudenia sa pýta na posvätnosť manželstva.
SWAMIJI: Dám vám veľmi priamu odpoveď. Vesmír nepozná manželstvo. To je prvá vec. Druhá: čokoľvek si ctíte, čokoľvek rešpektujete, keď to prizvete za svedka, tak rešpekt, ktorý budete mať voči tejto ideológii, sa stane posvätnosťou pre manželstvo. Napríklad, ja rešpektujem iba jedinú vec v mojom živote – Arunachalu. Nemám rešpekt voči ničomu inému. Nie je to tak, že nič iné nerešpektujem, ale keď sa ma opýtate „Čo rešpektuješ?“, v mojom srdci je iba Arunachala. Keď poviem: „Sľubujem, nech mi je Arunachala svedkom...“, to je všetko! Dám aj svoj život, aby som to splnil, pretože teraz som dal do stávky tú najposvätnejšiu vec v mojom živote, ktorú rešpektujem!
Takisto, keď vstúpite do manželstva, keď rešpektujete oheň ako ten najposvätnejší... V hindu tradícii, vo védskej tradícii bol oheň tá najposvätnejšia deity. Dokonca aj deities sú v poradí až za ohňom. Boh musí byť privolaný najprv do ohňa, pretože ten je viditeľný. Pochopte, Boh je v priestore, vo vesmíre. Potom musí byť prinesený do éteru cez vizualizáciu, potom do vzduchu cez verbalizáciu, pomocou mantier a potom do ohňa. Prirodzene, v ohni je pre nás viditeľný. Z ohňa ho privoláte do vody a z vody do deity. Toto je proces Kumbhabhishekam. Vo védskej tradícii je oheň považovaný za posvätný.
Takže, keď prizvete ako svedka oheň a vyhlásite pred ním prísahu, tak tá posvätnosť, ktorú cítite k ohňu, bude pripísaná k manželstvu. Samotné manželstvo vesmír nepozná. Je to podobné, ako keď si dáte záväzok, že každý deň prídete na jogu a keď neprídete, tak s tým urobíte ukončenie. Takisto, aj manželstvo je vnímané iba na tejto úrovni.
Aj Kalabhairava povedal pri čítaní z akáše, že vesmír nepozná manželstvo. Lenže ja vám poviem, že manželstvo vyrieši veľa zbytočných problémov. Keď ste sa oženili / vydali, tak ste zaseknutí iba v tomto jedinom probléme Nemáte čas vytvárať žiadne ďalšie problémy, ani ten ďalší človek (vaša manželka) vám nedovolí vytvárať ďalšie problémy Je to podobné, ako keď vám silná posadnutosť jedným problémom nedovolí vytvoriť žiadny ďalší problém, pretože keď ho vytvoríte, tak vás nebude môcť vlastniť, posadnúť.
Ja si nemyslím, že bez manželstva budete mať menej problémov. Myslím si, že manželstvo je v poriadku, pretože mnohými spôsobmi zmenšuje množstvo problémov iba na jeden! Budete zaseknutí iba v jednom probléme Ja si nemyslím, že existuje nejaká posvätnosť na akejkoľvek úrovni sľubov, záväzkov.
Človek je prirodzene fyziologicky polygamný a psychologicky monogamný. Psychologicky má schopnosť zvládnuť iba jeden vzťah, milovať a zobrať za neho zodpovednosť. Psychologicky nemá schopnosť byť polygamný. Fyziologicky je polygamný, ale psychologicky je monogamný. Takže, aby ste vyriešili problém, mali by ste sa stať buď psychologicky polygamní, alebo fyziologicky monogamní. Zmeniť psychológiu na polygamnú je veľmi náročné, takmer nemožné, preto je najlepším spôsobom urobiť vašu fyziológiu monogamnou. Manželstvo začína privedením zosúladenia, zrelosti. Ja nepodporujem to, aby sa ste sa stali psychologicky polygamní, alebo fyziologicky monogamní. Ja nepodporujem a nie som ani proti jednému, alebo proti druhému. Ja len uvádzam vedecké fakty, fakty vedy vnútorného sveta.
Ako som už povedal, tá najväčšia a najviac podvádzaná svetová inštitúcia je manželstvo! Dokonca aj Mahadeva podvádzal Parvathi! Mám o tom referencie, môžem vám dať dôkaz. Nemôžete používať slovo „podvádzanie“, pretože oni boli bohovia, ale na ľudskej úrovni je to iba podvádzanie. Dobre, nemali by sme používať slovo „podvádzanie“, pretože osobnosť ako Mahadeva nikdy nepodvádza, alebo nie je pokrytecká.
Manželstvo samotné nezískava posvätnoť samotným aktom, ale tým akého svedka, aké dôkazy prinesiete. Keď privediete ako svedka Šivu a poviete: „Ja sa žením / vydávam berúc Šivu ako svedka...“, potom sa manželstvo stane posvätné. To je všetko! Takže, vždy by ste mali byť opatrní, aby ste pri uzatváraní manželstva nemali žiadneho svedka
Sú to ľudia, ktorí sú pri tom svedkami. Ich posvätnosť sa prikladá k posvätnosti manželstva. To je všetko! Mahadeva je taký inteligentný, že sa uistil, aby Višnu neprišiel na jeho svadbu ako svedok. On sám sa stal Višnu a oženil sa s Meenakshi!
2. OTÁZKA: Keď Kalabhairava povie, že sa niečo stane takto, ak sa na tom niečo zmení, môže byť takisto zmenené to, čo sa má stať?
SWAMIJI: Budem schopný vysvetliť to iba na základe presnej otázky. Napríklad, opýtala si sa Kalabhairavu: „Chcem sa vydať za tohto človeka.“ Kalabhairava povedal: „Thathaasthu! Nech sa tak stane!“ Po uplynutí jedného roka si uvedomíš, že ten človek nie je pre teba, že zničí tvoj život. Potom sa znova opýtaš Kalabhairavu: „Ja to nechcem.“ Potom je možnosť, že Kalabhairava povie: „Thathaasthu! Nech sa tak stane!“ Ale veľakrát už pri prvej príležitosti môže Kalabhairava naznačiť: „Myslím si, že sa s týmto človekom neusadíš.“, že tento človek nie je pre teba vhodný, lenže ty to nebudeš počúvať. Keď sa potom znova vrátiš, on to už nezmení.
Napríklad, chceš prácu. Kalabhairava povie: „Thathaasthu!“ Po uplynutí nejakého času cítiš, že táto práca nie je pre teba, že ju už nechceš. Opýtaš sa Kalabhairavu a on povie: „Dobre, Thathaasthu!“ On všetky tieto veci zmení. Lenže sú aj veci ako vážne záväzky, ktoré zahŕňajú, ktoré sa týkajú aj iných ľudí. V takýchto situáciách vás upozorňuje, dáva vám varovanie: „Nie, nechoď do toho. Počkaj.“ Lenže keď potom do toho aj tak pôjdete, tak on to už nezmení. Povie: „Tráp sa! Pykaj!“
Ja si myslím, že keď Kalabhairava odpovie, je lepšie ísť presne tým smerom. Aj keď cítite voči tomu odpor, myslím si, že by ste mali ísť tým smerom. To je to najlepšie.
3. OTÁZKA: Naše nevedomie je hlavný dôvod, zdroj pre všetko naše utrpenie a bráni nám v tom, aby sme boli v priestore osvietenia, aby sme boli osvietení. Kde a kedy to začína?
SWAMIJI: Pozrite, kde a kedy nemá žiadnu odpoveď, pretože kde a kedy samotné sa udiali až potom, ako nastalo nevedomie. Prosím pochopte, je to podobné ako keď sa opýtate, kedy sa bavlník začal stávať niťou. Na to neexistuje žiadna odpoveď. Napríklad, kedy sa blato stalo budovou? V jednom momente sa stalo tehlami, potom sa tehly stali budovou. Blato sa nestalo budovou. Blato sa stalo tehlami, tehly sa stali budovou. Takže, vaše vedomie sa stalo časom a priestorom, a tento priestor a čas vytvorili pre vás obmedzenie, zajatie. Z priestoru tohto zajatia sa nemôžete pýtať na to, ako môže byť moje vedomie spútané, zviazané. Stále sa to snažím vysvetliť pomocou slov. Vo vašom pôvodnom, prvotnom stave neexistuje čas a priestor. Čas a priestor samotné sú klam, ilúzia. Vy ste spútaní vo vnútri tejto ilúzie.
OTÁZKA: Ako to vyriešiť?
SWAMIJI: Toto je správna otázka. Odpoveď je: ukončovanie! Ukončovanie so sebou samým a s časom!
No comments:
Post a Comment