Z rannej správy Paramahamsa Nithyanandu, 26. máj 2013
Sannyas a sloboda
V úvode dnešnej rannej správy Paramahamsa Nithyananda rozprával o koncepte Rishikulam. Rozhodol sa, že pripraví najmenej 10 tisíc doktorandov hinduizmu, ktorí budú viesť katedry hinduizmu na všetkých univerzitách. Dôvodom je, že na mnohých univerzitách v USA a Európe učia o hinduizme ľudia, ktorí o ňom nič nevedia, ktorí sa o ňom naučili z nesprávnych, skreslených zdrojov. Swamiji vysvetľuje, že Gurukulam bude pripravovať deti, ktoré v budúcnosti prijmú sannyas a stanú sa Peethadeeshwars. Rishikulam bude pripravovať doktorandov hinduizmu pre celý svet.
Swamiji takisto pripomenul, že dnes je oslava dňa, kedy sa Jnanasambandhar stal osvieteným. Thiru Jnanasambandhar, veľký Majster z Tamilnadu, dostal daršan od Šivu a Parvathi. Devi Parvathi mu dala vlastné materské mlieko a keď sa z neho napil, stal sa osvieteným. Nie je to rozprávka, ale skutočná udalosť!
V ďalšej časti Swamiji odpovedal na otázky:
OTÁZKA č.1:
„Ako sa má človek rozhodnúť o tom, či je sannyas jeho cesta alebo nie? Existuje nejaký spôsob ako v tom cítiť istotu alebo je to jednoducho vedomá voľba? Do akej miery je individuálne rozhodnutie o sannyas ovplyvnené prarabdhou alebo minulými životmi? Je možné, že guru môže zmeniť prarabdhu bytosti?“
Swamiji odpovedá:
„Je to dlhá otázka, ktorá presne ukazuje na tvoj zmätok. Otázka musí byť analyzovaná hlbšie. Po prvé, vplyv prarabdhy alebo minulých životov na vás sa nemôže udiať, ak ukončíte všetky vzorce vo vás, o ktorých viete. Môžu mať nad vami moc, iba pokým sú nažive a ostávajú neukončené. Počúvajte! Vzorce, ktoré máte, fungujú ako prijímač. Elektronické vlny môžu byť vo vzduchu, ale bez prijímača nemôžu byť prijímané. Pochopte, vzorce ktoré máte, fungujú pre vás ako prijímač na to, aby ste zažívali váš život. Takže, ak sa rozhodnete urobiť ukončenie s koreňovými vzorcami, ktoré máte, nemusíte sa zaoberať alebo obávať minulých životov alebo prarabdha karmy. Minulé životy alebo prarabdha nebudú mať na vás žiadny vplyv, ak dokážete ukončiť vaše koreňové vzorce. Ukončenie vašich koreňových vzorcov vás oslobodí nielen od kariem tohto života, ale oslobodí vás aj od minulosti a prarabdhy. Sannyas môže byť jednoduché vedomé rozhodnutie.
Takisto sa pýtaš: ´Je možné, že guru môže zmeniť prarabdhu bytosti?´ Guru ju môže zmeniť. Ale v tvojom prípade ju nezmením a nechám ťa trpieť v tvojom zmätku, pretože si tak silno spojená, môžem povedať, že doslova miluješ tvoj zmätok. Pretože v priestore, v ktorom máš zmätok, nepotrebuješ prebrať zodpovednosť, ale môžeš neustále obviňovať, obviňovať, obviňovať tvoj zmätok a to ti dáva pocit, že sa ´pokúšaš o to najlepšie; čo ešte môžeš urobiť?´ Najprefíkanejšia ´atma hathya´ (samovražda) na planéte Zem je: „Pokúšam sa o to najlepšie; čo ešte môžem urobiť?´ Toto je najhoršia forma samovraždy! Počúvajte! Toto je najhoršia forma samovraždy!
Takže sannyas je jednoduché vedomé rozhodnutie. Nepotrebujete žiadnu inú vonkajšiu podporu a rozhodnutie prijať sannyas nie je ovplyvnené minulosťou alebo prarabhdou.“
OTÁZKA č.2:
„Ako je možné zvládnuť situáciu, ak má sannyasi, pokým je v sannyas, pocit, že sa chce vrátiť späť do normálneho života?“
Swamiji odpovedá:
„Vtedy sa v tebe neudial sannyas! Zabudni na to! Pýta sa: ´Ako je možné zvládnuť situáciu, ak má sannyasi, pokým je v sannyas, pocit, že sa chce vrátiť späť do normálneho života?´ Budeš sa niekedy chcieť vrátiť späť do života prasaťa potom, ako si žil ľudský život? Pochop, že ak si zažil život ľudskej bytosti, nechcel by si sa vrátiť späť do života prasaťa alebo kameňa. Takže sannyas je priestor sannyasu. Ak ho zažiješ, nikdy sa nebudeš chcieť vrátiť späť! Ak má niekto pocit, že sa chce vrátiť späť, tak zmenil cestu, ale nezmenil priestor!
Sannyas má hlbšiu dimenziu. Je to zmena priestoru, nie zmena cesty. Ako som povedal predtým ako začal satsang, je smutné, že sme my hinduisti stratili rešpekt, úctu k celému priestoru, k možnosti. Pozrite sa na jednoduchú logiku! Sme schopní vyprodukovať tisíce IT technikov a poslať ich do USA a Európy. Pozrite, USA a Európa sú preplnené indickými IT technikmi. V Microsofte môžete písať programy v Telugu a Tamil a každý bude rozumieť! Pre celý svet sme schopní vyprodukovať toľko IT technikov a poslať ich tam.
Neobťažovali sme sa produkovať hindu doktorandov, aby sme ich poslali obsadiť katedry hinduizmu na celom svete. Nie je to tak, že profesori na katedrách hinduizmu nedostanú zaplatené. Dostanú zaplatené viac ako IT technici. Nikdy sme nemali dôveru v to, že naše náboženstvo stojí za to, aby sa o ňom učilo. Tu začína problém. Nikdy sme nemali dôveru v to, že môže byť životným štýlom, že môže byť životom a životným štýlom. Je také smutné, že moderná mládež si myslí, že oblasť IT je jej život a kariéra, ale nezískala dôveru v to, že žiť a obohacovať svet o hindu tradíciu môže byť kariéra, že to môže naplniť život. To je dôvod, pre ktorý ani nepreklínam. To prekliatie už padlo na Brahmínov! Prečo si myslíte, že toľko trpia? Pretože nerobia to, čo by mali robiť! Mali by produkovať tisíce doktorandov indológie a hinduizmu a západ by sa mal učiť o hinduizme od hinduistov. Potom by neprišla ani táto otázka. Táto otázka je z takého slabého priestoru! Z takého slabého priestoru! Táto otázka by neprišla, keby si cítil intenzitu našej tradície a náboženstva.
Veľakrát mám pocit, že USA sú plné indických lekárov. V USA je okolo 60 tisíc indických lekárov. Americká asociácia lekárov indického pôvodu má 60 tisíc členov. Tisíce z nich dostanú každý rok víza. A takmer 1% populácie USA sú Indovia. Ale stále ani jediná americká univerzita nemá hinduistického vedúceho katedry hinduizmu! To je dôvod, prečo zakladám Rishikulam, v ktorom pripravím aspoň 10 tisíc doktorandov indológie, hinduizmu a dohliadnem na to, aby boli rozmiestnení po celom svete. Poslali sme do sveta dosť učiteľov jogy. Poslali sme na západ dosť učiteľov jogy a dosť IT technikov. Je čas, aby sme poslali doktorandov indológie a hinduizmu, aby viedli katedry hinduizmu. To neznamená, že by mali byť sannyasis. Ale ani na to nemáme silu. Je to také smutné. To je dôvod, prečo si sa opýtal túto otázku. Je to takmer ako keby si sa opýtal: ´Swamiji, ak sa mi nechce dýchať, čo mám robiť? Ako mám zvládnuť túto situáciu?´ Jednoducho zomri. To je všetko! Nič iné sa nedá robiť! Slabosť je smrť. Sila je život. To je vyhlásenie Vivekanandu. Vivekananda hovorí veľmi jasne: ´Rozpínanie je život. Slabosť je smrť!´"
OTÁZKA č.3:
„Kto je kvalifikovaný pre sannyas? V jednom z prejavov Swamiji spomenul, že dá sannyas iba bytostiam, ktoré predtým prijali najmenej 25 ľudských životov a dozreli. Môže to, prosím, Swamiji rozvinúť? Spoločnosť zvyčajne prirovnáva sannyas k úteku z domu a od zodpovedností. Mohol by si prosím podať správnu interpretáciu? Aké je riešenie pre ľudí, ktorí už sú v manželstve? Swamiji im navrhol, aby prijali sannyas v starobe. Mali by sme počkať, kým zostarneme?“
Swamiji odpovedá:
„Odpoviem na všetky tri otázky. Prvá vec: ´Kto je kvalifikovaný pre sannyas?´ Paramahamsa Upanishad veľmi pekne popisuje, že každý kto cíti svoju úplnosť so životom, akýkoľvek ashrama alebo varna, to znamená brahmacharya, grihastha alebo vanaprastha, alebo Brahmín, Vaishya, Kshatriya, Shudra, môže to byť akýkoľvek varna alebo ashrama alebo dharma, ak cíti úplnosť sám so sebou a so svetom, tak je kvalifikovaný pre sannyas. Každý kto cíti, že je úplný sám so sebou a s inými, je kvalifikovaný pre sannyas.
Áno, spomenul som, že dám sannyas iba ľudským bytostiam, ktoré prijali najmenej 25 ľudských životov a dozreli. Iba ak ste prijali 25 ľudských životov, tak ste sa začali trápiť nad tým, ako dosiahnuť úplnosť so sebou a s inými. Vnútorný oddych, ´dovolenku´, ktoré hľadáte vo vašom živote, nedosiahnete na žiadnej pláži, nikde, v žiadnom rezorte, iba v priestore úplnosti. Je to priestor úplnosti, ktorý vám poskytne oddych, ktorý hľadáte. Ľudia neustále hľadajú oddych. Domnievajú sa, že: ´Mal by som odísť tam! Mal by som odísť preč odtiaľto!´ Najmä keď vidíte pohľadnice nejakej pláže, alebo vrchu, alebo nejakého rezortu, okamžite si predstavujete ako ležíte na pláži na lehátku. Myslíte si, že toto vám prinesie oddych. Nie! Oddych vám môže priniesť jedine priestor úplnosti, priestor naplnenia. Aj na to, aby ste to pochopili, potrebujete možno 25 ľudských životov! Trvá 25 ľudských životov, aby ste pochopili, že pokým nenastane úplnosť, naplnenie, tak nedokážete oddychovať. Takže toto je dôvod, prečo čakám na ľudí, aby dosiahli zrelosť pre úplnosť, aby bol ich sannyas úspešný.
Ďalšia otázka: ´Spoločnosť zvyčajne prirovnáva sannyas k úteku z domu a od zodpovedností. Mohol by si prosím podať správnu interpretáciu?´ Prosím pochopte, že sannyas znamená prebrať zodpovednosť za celý svet! Zobrať zodpovednosť za neautetickosť celého sveta! Nie je to útek z domu alebo od zodpovedností. Je to útek od malých zodpovedností k tej najväčšej zodpovednosti! Preto vám znova a znova hovorím, že sannyas je najväčšia zodpovednosť. Moji sannyasis budú skutoční, najzodpovednejší sannyasis! Je čas, aby sme vytvorili zodpovedných sannyasis.
Tretia, veľmi dôležitá otázka: ´Aké je riešenie pre ľudí, ktorí už sú v manželstve? Swamiji im navrhol, aby prijali sannyas v starobe. Mali by sme počkať, kým zostarneme?´ Je to veľmi kontroverzná otázka, ale budem odpovedať priamo. Prečo by som sa mal báť? Prečo by som sa mal trápiť nad tým, že neautentickosť prinesie niekomu trochu bolesti? Som veľmi zrozumiteľný. Keď hovorím čakať do staroby, platí to pre ľudí, ktorí nemajú odvahu urobiť ukončenie so životom alebo sa obávajú: ´Toľkí urobili ukončenie a odišli! Ostal som úplne sám!´ Pre ľudí, ktorí sú zachytení v žiarlivosti kvôli tomu, že iní sú úplní a odišli, alebo majú strach: ´Všetci odchádzajú. Ostal som sám!´, alebo majú hnev: ´Všetci to prijali, ale ja nie som schopný.´ Pochopte, čo robiť? Spoločnosť je plná týchto špinavých ľudí. Nestanú sa ani autentickými, ani nebudú uvoľnení, ak niekto iný prijme autenické rozhodnutie. Chcú byť v špine a chcú, aby im každý robil spoločnosť v tejto špine!
Poviem to veľmi jasne. Keď hovorím: ´počkaj kým nenastane staroba´, mala by si sa pozrieť kto je okolo teba a prečo to hovorím. Ak nemôžeš, je to úplne v poriadku! Nemám problém! Ale ak sa cítiš zranená: ´Čo to znamená? Prečo toľko ľudí prijíma sannyas?´... Sú aj takí blázni. Aby som ich nezranil, tak hovorím: ´Okay, počkaj na starobu...´ Je to individuálne rozhodnutie. Prosím pochopte, je to individuálne rozhodnutie. A aj moja odpoveď závisí od ľudí, ktorí sedia predo mnou. Nikdy to nebude rovnaká odpoveď. Takže teraz je to na tebe. Ak budeš autentická, tak aj keď poviem: ´Nie, nie, nie! Prijmi sannyas keď zostarneš. Nerozbijem rodinu. Nedám ti sannyas, kým nezostarneš.´, aj keď ti nedám sannyas, tak utečieš preč a prijmeš ho niekde inde od niekoho iného! Ak budeš neautentická, tak aj keď teraz poviem: ´Nie, nie, nie! Je to v poriadku, si úplná, prijmi sannyas!´, tak sa nepohneš.
Takže pochop, závisí to od toho ako sa cítiš, akú máš potrebu v tvojom živote. A jedna vec, ktorú ti poviem, život by mal byť nažive, mal by plynúť, mal by prijímať ďalší, ďalší, ďalší krok. Ak cítiš, že tvoj manželský život stagnuje, že si zaseknutá, že sa nič nehýbe, že všetko nadšenie a radosť sa skončili, tak ti nepoviem, aby si pokračovala v tom istom živote. A ako som povedal, túto otázku si musíš zodpovedať sama na základe rôznych odpovedí. Dal som ti na túto otázku mnoho odpovedí. Teraz si musíš vybrať, na základe ktorej odpovede budeš žiť.
Ešte raz naliehavo vyzývam. Každá bytosť, v ktorej srdci sa rozliehajú odpovede, ktoré som dal, slová, ktoré som povedal, nech sa odvážne postaví, urobí ukončenie so životom. Poviem vám, že iba v sannyas je možné žiť najvyššiu frekvenciu integrity, autentickosti, zodpovednosti a obohacovania! Včera ste sa všetci naučili o priestore pozitivity a možností, o Nithyanandoham priestore vodcovstva. Iba vtedy, keď uvidíte, že vďaka priestoru, ktorý ste si vytvorili, sa dejú zázraky vo vonkajšom svete, budete mať vieru alebo dôveru ku štyrom princípom a začnete obohacovať iných. Sannyasi môže dosiahnuť tento priestor okamžite, pretože čelil svojej neautentickosti a urobil ukončenie so všetkým. Takže ak si myslíte, že tieto slová sa stanú vašim životom, začnite plánovať ukončenie.“
OTÁZKA č.4:
„Swamiji, mohol by si definovať slobodu v kontexte sannyasu? Zvonka môže byť sannyas vnímaný ako strata slobody. Akým spôsobom nám sannyas pomôže zažiť skutočnú slobodu?“
Swamiji odpovedá:
„Prvá vec: sannyas vás oslobodí od nesprávnych predstáv o slobode. Sloboda má dve dimenzie: sloboda ´od´ a sloboda ´pre´. Všetko čo vás učí spoločnosť je iba sloboda ´od´. Nikdy ste sa neučili: sloboda pre čo? Čo budete robiť s vašou slobodou? Sannyas vám dá obe: slobodu ´od´ mnohých vzorcov, pripútaní, ktoré máte, od predstáv o slobode, od pseudo-predstáv o slobode, ktoré máte. Budete oslobodení od presudo-predstáv o slobode, ktoré máte a nájdete skutočnú vnútornú a vonkajšiu slobodu. Poviem vám, že spánok do desiatej ráno nie je sloboda. Schopnosť a nálada vstávať každé ráno o 4:30 a cvičiť jogu je skutočná sloboda. Sloboda je... mala by byť pochopená z uhla ´pre čo´.
Takže pochopte, sannyas vám dá skutočnú slobodu, slobodu od nesprávnych predstáv, myšlienok o slobode, slobodu od tzv. konceptov slobody. Sloboda od konceptov slobody a sloboda pre správny dôvod je skutočná sloboda. Sloboda cestovať po najvyššej ceste je sloboda. Poviem vám, že v Indii, či niekto žije v brlohu a zarába 50 rupií za deň alebo 5 miliónov a žije v paláci, ani jeden nemá slobodu pre najvyššiu cestu. Ani jeden z nich nebude schopný venovať päť hodín zo svojho dňa pre ultimátny život. Poviem vám, že sannyasis sú skutoční najbohatší ľudia. Venujú svoj život a čas najvyššej slobode. Skutočná sloboda je, keď sú prítomné obe: sloboda ´od´ a sloboda ´pre´.
Takže pochopte, že je to najvyšší životný štýl obohacovania samého seba a iných so štyrmi princípmi na rôznych frekvenciách naraz! Žiadam ľudí, ktorí to nedokážu tolerovať, aby sa necítili urazení, ale to, čo som povedal, je pravda.“
No comments:
Post a Comment